Znakovni jezik je vizuelno-komunikacijski sistem koji omogućava direktnu i efikasnu komunikaciju sa osobama oštećenog sluha.
Njegova upotreba ima značajnu ulogu u obrazovanju, socijalnim interakcijama i profesionalnoj integraciji osoba iz zajednice gluvih i nagluvih.
Učenje znakovnog jezika može biti korisno za stručnjake u zdravstvu, obrazovanju, socijalnim službama, kao i za sve one koji žele da obezbede pristupačnu komunikaciju u svakodnevnim situacijama.
Znakovni jezik obuhvata pokrete ruku, izraze lica i telesnu ekspresiju, a svaka zemlja razvila je sopstveni sistem znakova.
Metode učenja uključuju formalne kurseve, digitalne alate i rad sa osobama koje znakovni jezik koriste kao primarni jezik.
Učenje znakovnog jezika treba posmatrati kao razvoj konkretne komunikacione veštine koja doprinosi funkcionalnoj inkluziji i pristupačnosti.
Ukratko
- Znakovni jezik omogućava direktnu komunikaciju sa osobama oštećenog sluha.
- Efikasno se uči kroz strukturirane kurseve, aplikacije i praktične vežbe.
- U njegovoj strukturi prisutni su gestovi, mimika i prostorna organizacija.
- Postoji više od 300 nacionalnih i regionalnih varijanti znakovnog jezika.
- Učenje ovog jezika poboljšava profesionalnu kompetenciju u inkluzivnom okruženju.
- Poznavanjem znakovnog jezika se smanjuju komunikacione barijere.

Zašto treba da naučite znakovni jezik?
Znakovni jezik je osnovno sredstvo komunikacije za milione ljudi sa oštećenjem sluha.
Njegovo poznavanje omogućava bolju pristupačnost u javnim i profesionalnim interakcijama.
U profesionalnim oblastima kao što su obrazovanje, zdravstvo i socijalni rad, znanje znakovnog jezika je često neophodno za ostvarivanje efikasne dvosmerne komunikacije.
Razvijanje komunikacionih i perceptivnih veština
Učenje znakovnog jezika podrazumeva razvijanje vizuelne pažnje, koordinacije i sposobnosti analize neverbalnih signala.
Ove veštine su korisne u širem kontekstu komunikacije, naročito u radu sa korisnicima koji se oslanjaju na neverbalne metode izražavanja.
Znakovni jezik kao stručna oblast
Znakovni jezik se izučava kao jezički sistem sa sopstvenom gramatikom, sintaksom i pragmatikom.
Njegovo savladavanje zahteva sistematičan pristup, kao kod učenja bilo kog složenog komunikacijskog sistema.
Učenje znakovnog jezika ima jasne praktične ciljeve – unapređenje pristupačnosti i funkcionalne komunikacije.
Koje su različite vrste znakovnih jezika?
Znakovni jezici se razlikuju od zemlje do zemlje. Ne postoji jedinstveni, univerzalni znakovni jezik.
Svaka država ili regija razvila je sopstveni sistem znakova, što ima važnost pri planiranju edukacije i profesionalne primene znakovnog jezika u konkretnom okruženju.

Američki znakovni jezik (ASL)
ASL je jezik koji se koristi u zajednici gluvih u Sjedinjenim Američkim Državama i delovima Kanade. Ima svoju strukturu i gramatiku nezavisnu od engleskog jezika.
Zbog široke dostupnosti edukativnih resursa, često se koristi i u međunarodnim edukativnim kontekstima.
Kineski znakovni jezik (CSL/ZGS)
CSL se koristi u Kini i ima posebne jezičke karakteristike koje su prilagođene lokalnoj lingvističkoj i kulturnoj praksi.
Edukacija na CSL jeziku i njegova institucionalna podrška variraju u zavisnosti od regije.
Indo-pakistanski znakovni jezik
Ovaj jezik koristi se u delovima Indije i Pakistana, i predstavlja regionalni sistem komunikacije među osobama sa oštećenim sluhom.
Iako nije institucionalno široko podržan, njegovo poznavanje je ključno za rad u ovom geografskom području.
Različiti znakovni jezici – prilagođavanje kontekstu
Razlike među znakovnim jezicima zahtevaju od edukatora i profesionalaca da prilagode metode i sadržaje učenja prema specifičnom komunikacijskom kontekstu u kojem deluju.